#StuckinParis – Juste Debout 2017

Posted on Mar 12, 2017 |

I vinterferien tok jeg med meg 10 ivrige Loftet-dansere til Paris for å oppleve verdens største hiphopbattle; Juste Debout. Turen var nøye planlagt, budsjettet satt opp, og vi pakket kofferten for 7 dager med masse danseklasser, dansebattles og selvfølgelig litt tid til både turistattraksjoner og shopping.

Vi innlosjerte oss på et leilighetshotell i Bry Sur-Marne, litt i utkanten av Paris. Siden vi har såpass mange måtte vi fordele oss i to leiligheter, men det tok ikke lang tid før vi hadde flyttet alt av stoler, tallerkner og bestikk over til samme leilighet. Her ble det mange sosiale frokoster, middager og dansende/fnisende kveldsstuder til litt over leggetid;)

I løpet av uka før den store finalen i Juste Debout er de urbane dansetilbudene på sitt høyeste i Paris; Workshops med de beste av de beste, både old school pionèrer og up and coming komersielle dansere fra hele verden. I en slik jungel av gode dansere var det ekstra godt at vi hadde satt oss inn i “hvem, hva, hvor” før vi kom dit, og i løpet av fire dager fikk vi tatt hele 10 inspirerenede workshops, både i hiphop, popping, locking, floorwork, waacking, vogueing og dancehall.

Vi fikk også tatt en klasse med en av hiphopens største legender; Buddah Stretch. Han er kjent som en av grunnleggerne av hiphop, og har blant annet vært en av danserne til Michael Jackson. Mye nyttig kunnskap om “back to the basic” inspirerte oss på hans klasse.

Lørdagen var satt av til shopping og turistattraksjoner:

Søndag var turens høydepunkt: Juste Debout Finaler! Dette er som bursdag og julekveld på samme dag for dansere som oss;) De man vanligvis ser videoer av på YouTube står plutselig på scenen fremfor deg. Nivået er høyt, både på store og små dansere fra verden over som konkurrerer om den gjeve 1. plassen.

Juste Debout hadde 15-års jubileum i år, og i år var også første gang Norge var representert på denne scenen. Det var stort!

Arrangementet varte i hele 8(!) timer, men jubelen satt like løst som fascinasjonen over de helt råe danserne på scenen.

Når den store finalen var over dro vi slitne og fornøyde hjem for å pakke baggene våre. Hjemreisen var planlagt til dagen etter, og en sliten og støl gjeng så frem til å sove i egne senger igjen. Det gikk imidlertid ikke helt etter planen…

Baggene var pakket, vi hadde sjekket ut og plassert baggasjen på dansestudio mens vi skulle kose oss noen timer i byen før vi måtte dra til flyplassen. Vi kom aldri så langt før vi fikk beskjed om at flygelederstreiken som hadde startet kvelden før fra den flyplassen vi skulle fly fra hadde blitt trappet opp, og vårt fly var dessverre kansellert. Så da sto vi der da. Uten tak over hodet, og uten spesielt gode svar fra Norwegian (selskapet vi egentlig skulle fly med). Det ble noen timers venting på dansestudio mens Stew som organiserte hele turen og jeg prøvde å finne en løsning. Når dansestudioet gikk mot stengetid hadde vi fortsatt ikke funnet en løsning, og vi måtte derfor stå ute i regnet en times tid før vi fikk på plass en god plan B.

Vi dro til et hotell som hadde plass til alle danserne, og innlosjerte oss her. Med vage svar fra Norwegian, ingen garanti om når neste fly gikk, og heller ikke om vi fikk dekket hotell og ekstra utgifter av hverken flyselskapet eller reiseforsikring, var jeg forberedt på å sjekke alle muligheter for å få mine elever hjem så raskt som mulig. Etter en middag som for min del ble første måltid etter frokost på grunn av fokus på helt andre ting, gikk elevene mine å tok kvelden mens jeg og de andre lederne samlet oss for å finne en løsning. Dette var enklere sagt enn gjort, og èn etter èn gikk å la seg og krysset fingrene for at det ordnet seg av seg selv.

Med ansvaret for 10 dansere som helst skulle vært på skolen i går så jeg ikke dette som noen mulighet. I følge Norwegian var neste avgang de “nesten” kunne garantere at gikk som normalt var om fire-fem dager. Hjernen jobbet i høygir, og kl 03:00 på natta, ett par timer etter at sistemann hadde gitt opp og lagt seg, fikk jeg bestilt billetter på en fly som gikk onsdag morgen fra en annen flyplass i Paris. DET var en lettelse!

Det er ikke “bare-bare” å bli uplanlagt stuck i Paris. Men det skjedde altså, og mitt instinkt var å fortsatt gjøre turen best mulig for mine elever. Dette var en situasjon langt utenfor vår kontroll, og det resulterte i at vi fikk ett par dager ekstra i Paris. Den første gikk riktig nok med til mye usikkerhet, planlegging og telefoner hjem til mor, far og lærere, men så fort vi fikk spikret hjemreise fikk vi den andre dagen “fri”. Vi valgte å dra for å utforske den nyeste bydelen i Paris, La Defense. Den er kjent for sin futuristisk arkitektur, butikker og hyggelige kafèer. Her står også den beryktede, nye og moderne versjonen av Triumfbuen (se bildet under).

På tross av litt hjemlengsel og slitne dansekropper hadde vi en veldig fin dag. For første gang på turen tittet til og med sola frem!

Siste kveld ble tilbrakt på hotellrommet med pysj-party, ansiktsmasker og mimring etter en inspirerende uke, før avreise hjem gikk tiiiidlig neste morgen.

Det var ingen som turte å si det på film, men egentlig var vi alle veldig klare for å komme oss hjem til gode, gamle Gudbrandsdalen igjen;) Jeg tørr imidlertid påstå at de mest letta var foreldrene våre når de møtte oss på togstasjonen.

Nå gleder vi oss til å dele den nye inspirasjonen vi har fått med alle dere på Loftet:)

Takk for et fint eventyr, både det planlagte og det uplanlagte! Takk til danserne som holdt motet oppe, foreldre som ikke freaket ut, og for Loftet-vertsskapet som holdt Loftet åpent og i orden mens vi var #StuckinParis;) Teamwork makes the dream work!